Wednesday 22 June 2011

ADAB-ADAB BLOGGER

Assalamualaikum


Blog anda


i write what i like. yeah. tapi saya tak kata tak ada orang yang berprinsip i write what i hate.. memang kita boleh ja tulis apa yang kita suka but remember people read apatah lagi buat yang followernya da cecah ribuan. jadi blogger kena ada adab dan ada beberapa adab yang kita harus pegang.

we are blogger and not a 'pencuri'. yes, kita blogger so apabila kita ambil sesuatu yang bukan hak kita kenalah letak link untuk benda yang bukan hak milik kita. Ni selalu ja letak gambar-gambar yang cantik pastu buat-buat lupa pula sapa yang punya gambar tu. tak aci ok. again tak aci.

people read. selagi mana ada orang yang mungkin akan baca blog kita setiap kali itulah kita kena jagan setiap tutur kata kita i mean apa yang kita tulis. kalaw da asyik-asyik memaki hamun, mencarut dan sewaktu dengannya follower setia anda pun akan menyampah dan paling teruk lepas buat beberapa entry korang sendiri pun akan menyampah apa yang korang tulis.. apa yang kita tulis akan menunjukkan siapa diri kita dan peribadi kita melainkan Noor suraya seorang novelis yang mengatakan apa yang dia tulis bukan siapa dirinya yang sebenar.itu yang dia katalah.

Blog anda = diri anda



Laman sosial bukan laman menjaja cerita peribadi awak. ingat orang minat sangatkah kau dating bila, dengan bf yang mana since kau punya bf adalah plural, tadi dating di mana, makan apa. kena pula kau letak nama manja bf(s) kau.
wait. terasa? eh, tak. aku tak letak entry bfs. hahahah

Benda ni bukan sahaja adab tetapi kena masukkan dalam senarai wajib letak sebagai sifat seorang blogger. Jangan letak gambar orang yang tutup aurat kat dalam blog anda. kalau budak-budak ok lagi. tapi kalaw da berubah fizikalnya janganlah letak. why? sebab setiap kali orang nampak gambar tak tutup aurat tu kita pun secara freenya dapat dosa. tak maw kan..

Gunakan ayat yang bersopan santun dan yeah mesti cool  sebab orang yang baca mungkin akan menggunakan emosi yang berbeza dengan emosi kita yang menulis.
contohnya: perbualan aku dan seorang kanak-kanak bernama Balqis

balqis: hai

saya: hai.

balqis: kenal saya lagi? saya balqis.

saya: balqis mana?

balqis: balqis di rumah....

saya: blurrrrr

-BLURR

No comments:

Post a Comment